MAPPED to projekt realizowany w ramach programu Unii Europejskiej „Uczenie się przez całe życie” (LLLP). Współfinansowany jest ze środków pochodzących z gałęzi Programu LLLP o nazwie „Leonardo da Vinci”, która ma na celu wspomaganie doskonalenia zawodowego.

 

Spośród kilku typów projektów, prowadzonych w ramach programu Leonardo da Vinci, najbardziej odpowiednim dla potrzeb Projektu MAPPED był „Transfer Innowacji”. MAPPED bazuje bowiem na osiągnięciach wcześniejszego programu innowacyjnego o nazwie MOSEP, a jego celem jest transfer wyników projektu MOSEP do odmiennych zarówno pod względem regionalnym, jak i społecznym, krajów.

 

Aby dowiedzieć się więcej o programie Leonardo da Vinci oraz „Nauczaniu przez całe życie”, wejdź na stronę https://leonardo.org.pl/ .

 

Celem projektu MAPPED jest wyposażenie dorosłych osób biorących udział w kształceniu ustawicznym w materiały, które będą wspierać ich rozwój osobisty przy pomocy e-Portfolio.

 

Projekt wychodzi naprzeciw brakowi podstaw metodologicznych dla dorosłych kontynuujących nieformalne uczenie się, np. poprzez udział w szkoleniach (m.in. organizowanych ramach Europejskiego Funduszu Strukturalnego). E-Portfolio może być dla nich wsparciem w zarządzaniu, planowaniu i prezentowaniu osiągnięć, oraz tworzeniu mapy kompetencji uzyskanych poza formalnym systemem edukacji. Dzięki e-portfolio osoby dorosłe mogą być bardziej skuteczne i konkurencyjne na rynku pracy, a co za tym idzie szansa na ich zatrudnienie może wzrosnąć.

 

Krajowe systemy kształcenia zawodowego bardzo często nie są wyposażone w procedury wspomagające kształcenie ustawiczne. Wielość opcji uczenia się nie odpowiada wielości strategii akredytacyjnych. E-Portfolio jako metoda wspomagająca profesjonalny i osobisty rozwój może powiększyć osiągnięcia i rozwój uczniów. Jest to metoda interdyscyplinarna, która może być wykorzystana w wielu kontekstach edukacyjnych.

 

MAPPED będzie wykorzystywać technologie Web 2.0 aby wesprzeć komunikację, refleksię i interakcję, oraz, w rezultacie, podnoszenie kompetencji. ePortfolio jest dobrą metodą do podnoszenia umiejętności cyfrowych dorosłych poprzez celową aktywność on-line.

MAPPED transferuje innowacje do odmiennych geograficznie i społecznie obszarów. Przedmiotem tych działań jest adaptacja kursów bazujących na wiki, oryginalnie skierowanych do profesjonalnych trenerów, do potrzeb i wymagań dorosłych uczniów. Materiały będą opracowane jako przeznaczony do samodzielnej nauki kurs on-line wykorzystujący platformę Moodle. Kurs ten będzie wspierany przez przewodnik dla uczniów. Projekt rozpoczął się w 1 listopada 2010, i będzie trwać do końca października 2012.

 

Projekt będzie się skupiał na przeprojektowaniu i dopasowaniu kursu e-learningowego dla poszczególnych uczniów. Kurs będzie dostępny poprzez otwartą platformę, ale będzie możliwe również pobranie kursu przez instytucje chcące wspierać swoich uczniów. Założeniem jest udzielenie uczniom jak najlepszego wsparcia, sposobu na polepszanie ich rozwoju oraz danie możliwości na pokazanie ich osiągnięć uzyskanych poza formalnym wykształceniem sposób przejrzysty, mierzalny i porównywalny do formalny

Kurs wprowadzi w szczegóły e-portfolio jako narzędzia i procesu wspierającego osobisty i zawodowy rozwój, ze szczególnym uwzględnieniem wsparcia w obszarach kształcenia ustawicznego. Na etapie walidacji uczniowie będą tworzyć i rozwijać swoje osobiste e-Portfolia, w których będą (notować, aktualizować, opisywać) swoją pracę w kursie MAPPED, weryfikując tym samym jego użyteczność.

MAPPED jest wynikiem projektu MOSEP, prowadzonego w latach 2006-2008 w ramach programu Leonardo da Vinci, i jest koordynowany przez Centrum e-Learningu, jednostkę Akademii Górniczo – Hutniczej w Krakowie. Trzej partnerzy reprezentują Czechy, Turcję i Włochy i mają różne, ale znaczące doświadczenie w działaniach wspierających rozwój zasobów ludzkich, zwiększanie kompetencji, a także w szkoleniu osób dorosłych.

 

Wszyscy partnerzy mają doświadczenie w projektach europejskich i są zainteresowane wykorzystaniem rezultatów projektu jako elementu swojej oferty szkoleniowej. Projekt jest wdrażany w krajach, gdzie e-Portfolio nie jest jeszcze rozpowszechnione, dlatego ma duży potencjał do wykorzystania w rozwoju systemów kształcenia zawodowego/ustawicznego.

Ostatnia modyfikacja: piątek, 8 lipiec 2011, 07:50