CYFROWA TOŻSAMOŚĆ - CYFROWA REPUTACJA

Reputacja cyfrowa
Reputacja ma co najmniej dwa wymiary: to, jak my widzimy siebie oraz to, jak myślą i piszą o nas inni. Ta prosta definicja idealnie sprawdza się także w Internecie. Z tego powodu refleksja nad tożsamością online jest kluczowa bez względu na to czy jesteś aktywnym, czy tylko pasywnym użytkownikiem Internetu.

Zarządzanie cyfrową reputacją to sposób na kontrolowanie wizerunku osoby, grupy czy firmy w Internecie. Zazwyczaj połączone jest z pozycjonowaniem strony www (SEO - Search Engine Optimization - pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach internetowych) oraz rankingiem rezultatów wyszukiwania.

Zanim skontaktujesz się z profesjonalną firmą zajmującą się pozycjonowaniem stron, zastanów się, co możesz zrobić sam. Wiele z tych zasad wiąże się z bezpieczeństwem w Sieci, pozwoli ochronić twoje dane i wykształci zdrowe nawyki związane z korzystaniem z różnych serwisów.

Myśląc o cyfrowej reputacji i jej ochronie, pamiętaj o czterech cechach Internetu jako przestrzeni społecznej (takiej, którą tworzą ludzie):
  • Trwałość: informacje zapisane są "na zawsze" i mogą być dostępne w dowolnym momencie. Oznacza to, że zdjęcie, które raz opublikowałeś online jako nastolatek, będzie prawdopodobnie dostępne za 10 lat. Podobnie z blogiem, który zacząłeś pisać dawno temu, i porzuciłeś po kilku notkach.
  • Możliwość wyszukiwania: informacje online na niemal każdy temat są łatwe do wyszukiwania - podobnie informacje na Twój temat.
  • Możliwość kopiowania: kombinacja “ctrl c” “ctrl v”daje możliwość zmiany kontekstu informacji, a tym samym - zmiany ich znaczenia.
  • Niewidoczni odbiorcy: pasywni użytkownicy, którzy przedkładają czytanie nad kreowanie cyfrowej zawartości, oraz ci ludzie, z których obecności nie zdawałeś sobie sprawy w momencie publikowania informacji.

Cyfrowy wizerunek a rekrutacja
Badań przeprowadzone przez Cross-Tab w 2009 roku pokazują, że headhunterzy i agencje rekrutacyjne podczas poszukiwania informacji na temat potencjalnych kandydatów, szczegółowo analizują wszelkie dostępne informacje w sieci. Jeśli wizerunek online kandydata jest nieodpowiedni, odrzucają aplikację.

Dane z badań pokazują, że na przykład w Niemczech 78% osób rekrutujących usunęłoby aplikacje kandydatów z uwagi na zamieszczenie niekorzystnych komentarzy na ich temat, 44% z powodu niestosownych zdjęć czy filmów. Jednocześnie tylko 17% agencji rekrutacyjnych odrzuca kandydata z powodu braku umiejętności komunikacyjnych. 43% Europejskich biur rekrutacyjnych rutynowo sprawdza reputację online kandydata przed wysłaniem zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną.

Teraz widzisz, jak duży wpływ może mieć twój wizerunek online na szanse zatrudnienia czy awansu.

Siła znajomych online
Nasze kontakty stanowią nasz kapitał społeczny, z którego możemy czerpać. Ludzie, których znamy, pomagają nam, czasem nieświadomie np. filtrując za nas informacje, wskazując ciekawe źródła, kontaktując z innymi, itp. Inwestycja w te kontakty, a więc dzielenie się informacjami, wspieranie znajomych, aktywne linkowanie, pozwala (pośrednio) rozwijać także nas samych i naszą reputację. Im więcej zaoferujemy, tym więcej dostaniemy w zamian.

Jednym ze sposobów zapanowania nad własnym wizerunkiem on-line jest stworzenie własnej strony internetowej.

e-Portfolio będące osobistą stroną internetową jest zatem jedną z możliwości zbudowania swojego profesjonalnego “ja” w Sieci. W oparciu o nowoczesne podejście, uwzględniające rozwój, możesz stworzyć nie tylko dynamiczną stronę internetową, zintegrować ją z innymi twoimi działaniami w Sieci, ale także zwiększyć swoje kompetencje cyfrowe, samoświadomość, przedsiębiorczość i kreatywność.

Twój wizerunek w sieci
Na twój wizerunek w sieci składa się kilka czynników. Na wiele z nich możesz i powinieneś/powinnaś mieć wpływ tak, by świadomie go kształtować. Pamiętaj o kontekście - w wielu branżach liczy się oryginalność i pomysł, jednak jeśli nie czujesz się zbyt pewnie on-line, lepiej postawić na klasyczne, proste rozwiązania.

Awatary i zdjęcia
Publikowanie w sieci zdjęć czy grafik jest jednym ze sposobów kształtowania własnego wizerunku. Zdjęcia z wakacji wiele mówią o tym, jak spędzasz czas wolny, ale co konkretnie powiedzą twojemu potencjalnemu pracodawcy o twoich kompetencjach? Warto, zadbać nie tylko o to, co można o tobie przeczytać, ale także, jakie wizerunki towarzyszą twojemu nazwisku.

Awatary to grafiki lub zdjęcia reprezentujące twoją osobę, np. na forach dyskusyjnych. To one zwykle kreują pierwsze wrażenie na temat osoby. Na ich podstawie wyciągamy pierwsze wnioski. Warto, by sposób prezentacji był spójny i estetyczny i faktycznie reprezentacyjny.

Najlepiej, by twój awatar pasował do kontekstu. Zamiast śmiesznego zdjęcia swojego kota, umieść własny wizerunek i konsekwentnie stosuj go we wszystkich serwisach. Będziesz wtedy łatwo identyfikowalny. Możesz go zmodyfikować - usunąć niepotrzebne elementy, powiększyć część zdjęcia, przerobić na grafikę tak, by detale nie były całkiem rozpoznawalne.

Rozważ, czy twoje zdjęcie z drinkiem zrobione podczas wakacji na Majorce będzie adekwatne, np. w portalu uczelni lub serwisie poświęconym poszukiwaniu pracy.
Nazwy/nicki
W internecie występujemy często pod różnymi nazwami zastępującymi nasze prawdziwe imię i/lub nazwisko. Dlatego zastanów się, zanim stworzysz swoje konto lub adres e-mail. Użyte przez ciebie słowa mogą o tobie wiele powiedzieć.

Nic nie stoi na przeszkodzie, byś używał kilku adresów e-mailowych czy nazw użytkownika, np. konsekwentnie do celów prywatnych i zawodowych czy naukowych. E-mail otrzymany od ziewajacylemur@costam.com dotyczący spraw zawodowych może trafić do adresata bez poczucia humoru i zostać odebrany negatywnie lub trafić do spamu i nigdy nie zostać odczytany przez odbiorcę.

Domena, z której korzystasz, także ma znaczenie. Własna, np. ania@ania.net świadczyć może o twoich wysokich umiejętnościach komputerowych. Konsekwencja w używaniu jednej nazwy użytkownika spowoduje, że będziesz wówczas łatwiej rozpoznawalny w różnych serwisach i wzrośnie twoja wiarygodność.
Sposób pisania
Dbaj o poprawność językową i styl. Błędy w pisowni i gramatyce, zwłaszcza jeśli dotyczą wypowiedzi adresowanych do konkretnych osób (np. e-mail czy wiadomość na forum) są interpretowane jednoznacznie: nie zależy ci na odbiorcy.

Używaj wbudowanych słowników i czytaj dwukrotnie tekst, zanim go opublikujesz. Ważne, byś pisał od siebie, unikając jednoznacznych ocen i ataków personalnych.

Trollowanie czyli celowe wywoływanie niezdrowego fermentu, np. na formach dyskusyjnych, nie jest najlepiej odbierane. Jeśli jesteś zapalonym dyskutantem, to świetnym sposobem udowodnienia swoich umiejętności jest zaprezentowanie udziału w prawdziwych dyskusjach. Fora i grupy dyskusyjne, w których uczestniczysz wiele powiedzą o tobie i twoich zdolnościach komunikacyjnych.

Strony, które lubisz
Zwracaj uwagę na to, co polecasz lub do jakich informacji linkujesz. Korzystaj świadomie z opcji polecania stron, tak by nie powodować okazji do niezręcznych sytuacji, np. “lubisz” stronę konkurencyjnej firmy lub poleciłeś link do strony z niewłaściwymi treściami (np. rasistowskimi).

Na podstawie twoich upodobań pracodawca czy nauczyciel może wyrobić sobie na twój temat opinię, którą trudno ci będzie zatrzeć.
Ostatnia modyfikacja: środa, 23 maj 2012, 13:05